Uwais Al-Qarni (bahasa Arab: أويس القرني ) merupakan seorang pemuda yang masuk Islam semasa zaman Nabi Muhammad S.A.W. Berasal dari daerah. Title, Kisah Uwais al-Qarni Siri kasih ibu kasih sejati. Author, Wahida Abdullah. Publisher, Pustaka Prinsip, ISBN, ,

Author: Zule Tautaxe
Country: Moldova, Republic of
Language: English (Spanish)
Genre: Career
Published (Last): 25 February 2017
Pages: 219
PDF File Size: 15.36 Mb
ePub File Size: 11.97 Mb
ISBN: 486-5-19958-309-5
Downloads: 83678
Price: Free* [*Free Regsitration Required]
Uploader: Shaktisar

Ya, banyak orang yang menganggap aneh apa yang dilakukannya tersebut. Namun ternyata Nabi tidak berada di rumahnya, beliau sedang berada di medan pertempuran. Rupa Baca Sunting Sunting sumber Lihat sejarah. Retrieved 21 June Makin hari anak lembu itu uawis besar, dan makin besar pula tenaga yang diperlukan Uwais.

Ibunya terharu dan bercucuran air mata telah melihat Baitullah. Being a follower of Muhammad and Ali [1].

Uwais Al-Qarni – Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas

Mendengar perkataan Nabi, Siti Aisyah r. Setiap pagi ia bolak-balik menggendong anak lembu itu naik turun bukit. Tapi kapankah Nabi pulang? Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Tapi, ketika hari wafatnya, engkau menggemparkan penduduk Yaman dengan hadirnya manusia-manusia asing yang tidak pernah kami kenal. Akhirnya, karena ketaatanya kepada ibunya, pesan ibunya mengalahkan suara hati dan kemauannya untuk menunggu dan berjumpa dengan Nabi.

  GIEDION MECHANIZATION TAKES COMMAND PDF

Tahukah sekarang orang-orang, apa maksud Uwais menggendong lembu setiap hari? Dan ketika di bawa ke tempat pembaringan untuk dikafani, di sana pun sudah ada orang-orang yang sudah menunggu untuk mengafaninya. Dalam hati Uwais Al Qarni bergejolak perasaan ingin menunggu kedatangan Nabi dari medan perang.

Agaknya mereka adalah para malaikat yang diturunkan ke bumi, hanya untuk mengurus jenazah dan pemakamannya. Hanya satu permintaan yang sulit ia kabulkan. Classical Islam and the Naqshbandi Sufi Tradition.

Dari jauh ia datang untuk berjumpa langsung dengan Nabi, tetapi Nabi tidak dapat dijumpainya. Sejak ia dimandikan sampai ketika jenazahnya hendak diturunkan ke dalam kubur, di situ selalu ada orang-orang yang telah siap melaksanakannya terlebih dahulu.

Uwais Al-Qarni

Kalian berdua, pergilah cari dia. Diambil daripada ” https: Seperti dikatakan Rasulullah sebelum wafatnya. Dalam projek lain Wikimedia Commons. Setelah mengakhiri salatnya dengan salam, Uwais menjawab salam Khalifah Umar dan Ali bin Abi Thalib sambil mendekati kedua sahabat Nabi tersebut dan mengulurkan tangannya untuk bersalaman.

He died when Uwais was young. Dia akan datang dari arah Yaman, dia dibesarkan di Yaman. Alhabib Abdullah Alhabsyi Personal Blog. Ia rela menempuh perjalanan jauh dan sulit, demi memenuhi keinginan ibunya. Melihat ada rombongan kafilah yang baru datang dari Yaman, segera Khalifah Umar dan Ali bin Abi Thalib mendatangi mereka dan menanyakan apakah Uwais Al Qarni turut bersama mereka. Email or Phone Password Forgot account?

  BAIXAR DIREITO CONSTITUCIONAL DESCOMPLICADO PDF

Suatu ketika, Uwais Al Qarni turut bersama mereka.

Sections of this page. Sedemikian banyaknya orang yang tak kenal berdatangan untuk mengurus jenazah dan pemakamannya, padahal Uwais Al Qarni adalah seorang yang fakir yang tidak dihiraukan orang. As reported by Ibn BattutaUwais was killed in this battle.

Companions of Ali ibn Abi Talib. The Uwaisi form of Islamic mysticism was named after Uwais, as it refers to the transmission of spiritual knowledge between two individuals without the need for physical interaction between them. Beberapa tahun kemudian, Uwais Al Qarni berpulang ke rahmatullah.

Uwais al-Qarani – Wikipedia

Sayyid AB Public Figure. Berasal dari daerah Qaran di Yaman. Ia menjadi bertenaga untuk mengangkat barang.

Setelah ia menemukan rumah Nabi, diketuknya pintu rumah itu sambil mengucapkan salam, keluarlah seseorang seraya membalas salamnya. Orang-orang biasanya menggunakan unta dan membawa banyak perbekalan. Ia segera memukul giginya dengan batu hingga patah. Lihat Terma-Terma Penggunaan untuk butiran lanjut.